Sunday, December 9

Tak Kisah special entry part 3



“Kau nak kahwin bulan 12 ni ke?”
     “Aah. Syahril tak nak tunggu lagi dan aku.. umur aku makin lanjut. Taknaklah orang kata anak dara tua naik pelamin dengan anak ikan kan?”
     “Isy, ada ke cakap macam tu. Yang pastinya, kau bukan macam tu. Kau dengan dia memang bercinta sejak zaman belajar lagi. Orang tak heran lah. Lainlah kalau kau nak kahwin dengan dia sebab nak kikis harta dia.”
     “Aku ada rupa macam pisau cukur ke?”
     “Adalah sikit.” Rina tergelak-gelak menyahut persoalan aku. Nampak sangat ketidakjujurannya itu. “Tapi orang takkan fikir kau mengikis duit dialah. Sebab, dia tak kerja lagi. Kau dah kerja. Apa nak heran?”
     “Rina, jom pergi makan. Lapar!”
     “Eeeii, kau sepatutnya diet. Nanti pakai baju kahwin tak muat, padan muka!”
     “Whateverlah mak cik. Aku kena makan banyak-banyak. Kalau  tak cukup makan, nanti Syahril marah.”
     Rina menarik muka. “Gediklah kau. tak pernah aku tengok kau segedik ini. Geli tau tak!”
     “Eleh, konon menyampah dengan aku lah? Piirahhh!!”
     Berdekah-dekah RIna ketawa kemudiannya sehingga menarik perhatian ramai orang. Kalut aku cuba memberhentikan tawanya. Tak pasal-pasal orang fikir aku dan dia ni orang gila.

Hajah Zahra tersenyum seorang diri memandang kad kahwin Syahril dan Amni. Sangat ringkas dan sungguh cantik rekaannya. Masih kekal dengan tema warna biru dan pink. Tidak lari. Karikatur puteri dan putera menaiki kereta kuda mencuit hatinya. “Cantik. Siapa reka?”
     “Amni, mak. Mas pun suka tengok. Simple..”
     “Bila difikirkan, rasanya Syahril tu lagi matang dari Amni. Entahlah.. mungkin jodoh mereka agaknya.”
     “itulah mak. Mas dulu pun tak suka sangat dengan pilihan Syahril ni. Dengan Fakhry lagi.. pening kepala. Tapi, tak sangka juga jodoh mereka berdua ni kuat. Dah nak kahwin akhirnya..”
     “itulah.. usia bukan penghalang. Mak dulu silap. Rasa malulah, itulah.. inilah.’
     Puan MAsyitah hanya tersenyum mendengar celoteh Hajah Zahra.
     “Assalamualaikum!”
     “Waalaikumsalam…” sahut Hajah Zahra dan Puan Masyitah serentak.  
     Syahril spontan berbaring di atas riba Puan Masyitah. “Mak, boleh tanya tak?”
     “Tanyalah.”
     “Amni tu cantik ke?”
     Meletus tawa Hajah Zahra mendengar pertanyaan Syahril. “Kamu ni dah kenapa? Tiba-tiba je tanya soalan macam tu? Ada sakit mana-mana ke kepala tu?”
     Syahril mengerutkan dahi. “Apa nenek ni?”
     “Yalah, kenapa tanya soalan macam tu?”
     “Tak ada apa-apalah nek. Saja je tanya. Erm.. Ril naik atas dululah. Nak mandi, solat dan rehat.”
     “Okey.. nanti makan malam, mak panggil. Rehatlah cukup-cukup ya. Orang tengah busy dengan exam akhir, kan?” usik Puan Masyitah sekali lagi mengundang tawa Hajah Zahra.
     “Eeii, suka sangat nak mengenakan orang. Erm.. merajuk dulu, bye!”
*****
 “Saya perkenalkan anak saya, Syahril.” Encik Wahid memanggil Syahril masuk ke dalam bilik mesyuarat. “Mulai hari ini, anak saya akan mengambil alih segala tugas saya di syarikat. Syahril, beri sepatah dua kata..”
     “Assalamualaikum, seperti apa yang ayah saya beritahu mulai hari ini saya akan mengambil alih segala jawatannya. Saya berharap bila saya telah mulai bertugas, kalian semua sudi member segala tunjuk ajar kepada saya..”
     “Insya-Allah..” serentak beberapa orang Ahli Lembaga Pengarah di dalam bilik mesyuarat tersebut menjawab.
     “Kalau tiada apa-apa lagi, mesyuarat kita tamat di sini sahaja.” Encik Wahid bersuara kemudian.
     Syahril senyum dan hanya mampu mengucapkan terima kasih bila dihujani dengan ucapan tahniah di atas perlantikan tersebut. Dia memandang Encik Wahid dan terus memeluknya. “Thanks ayah.”
     “And one more thing. This is for you..”
     Berkerut dahi Syahril melihat kunci yang diberi ayahnya. Hanya satu kunci. “Err.. kunci apa ni, ayah?”
     “mari sini..” Encik Wahid menarik tangan Syahril ke tingkap. Dia mengarahkan anaknya itu memandang ke bawah. “Lihat kereta berwarna merah itu..”
     “Siapa punya?”
     “Untuk kamu..”
     “Serius?!!” Syahril menyoal terkejut. Bulat matanya memandang wajah Encik Wahid. “Audi Q5 kegilaan Ril?”
     “Ya, untuk kamu. Itu permintaan kamu dulu bila mak dan ayah tidak izinkan kamu sambung study ke luar Negara. Ingat?”
     “Itu hanya permintaan Ril yang.. kebudak-budakkan, ayah. Tapi.. Ril betul-betul tak sangka yang ayah akan tunaikan permintaan Ril. Terima kasih banyak-banyak.”
     Encik Wahid tersenyum. “Itu hadiah kamu yang ayah telah tunaikan. Lepas ni, ayah harap kamu tumpukan perhatian pada kerja-kerja di pejabat.”
     “Insya-Allah ayah. Ril janji takkan hampakan ayah.”

Bahu Syahril aku cuit sebelum bersembunyi di belakang kerusi. Dia berpusing namun tidak sepenuhnya. Aku mencuit lagi. Dia berpusing, juga masih tidak sepenuhnya dan terus menghirup air. Aku mencebik. ‘Eii, dia ni tak ada perasaan betullah.’
     Aku bangkit. Terus ke hadapannya dan duduk.
     “Dah besar, tapi ada hati nak main cuit-cuit.” Syahril mengomel.
     Ceh, dia tahu. Mesti dia sengaja kenakan aku tadi. Geramnya aku! “Penat je muka? Banyak kerja ke? Takkanlah baru first day kerja, ayah dera Ril buat semua kerja dia?”
     “Tak banyak kerja. Cuma, kena turun naik. Ayah kenalkan Ril dengan semua pekerja. Dari pekerja bawahan sampai atasan. Penat. Tak sempat duduk sampai time lunch ni. Nasib baik lepas ni ayah suruh balik je. Rehat. Esok baru start buat kerja.”
     “Oh kesiannya. It’s okay. Lama-lama nanti dah biasalah. Macam Amni juga. mula-mula bekerja rasa macam tak nak kerja dah. Tapi, bila dah lama, dah serasi dengan apa yang kita buat.. kerja tu jadi senang dan langsung tak rasa memenatkan.”
     Syahril mengukir senyum. “Saya suka dengar awak kata begitu.”
     “Kenapa?”
     “Saya nampak kebahagiaan saya bersama dengan awak dalam perkahwinan kita.”
     Tiba-tiba je aku rasa berbunga-bunga. Sedikit terharu mendengarnya. “Lagi tiga bulan..”
     “Tak sabar rasanya nak kahwin. Kenapalah masa tidak dapat dipercepatkan lagi.”
     “Get ready sudahlah. Tak payah nak cepat-cepat sangat.”
     “Semua benda boleh berlaku dalam masa dua bulan. Amni, please note that!” serius suara Syahril kedengaran. Aku diam. Aku yakin dia masih belum berpuas hati dengan Taufiq yang menghantar aku ke majlis konvokesyen walaupun aku sudah member alasan lelaki itu ingin melihat konvokesyen Zarina. Syahril juga langsung tidak percaya Zarina merupakan adik Taufiq. “So, kat tempat kerja macam mana?”
     “Okey je. Tak ada apa-apa. Kenapa tanya?”
     “Dia tak kacau Amni lagi?”
     “Ril, tolonglah faham..” Aku berhenti seketika bila seorang pelayan datang menghidangkan makanan. “Dia sudah lupakan Amni sepertimana adik dia yang telah lupakan Ril.”
     “Dia tak kacau, okeylah. Saya tanya je..”
     Aku menggeleng-geleng tidak percaya. Sumpah, aku rasa dia terlalu cemburu. Mungkin kerana aku dan Taufiq berada di bawah satu bumbung yang sama hampir 10 jam lamanya.
     “Apa-apalah, sekarang kita makan. Lapar betul.”
     Syahril mengangguk-angguk.

No comments: