Saturday, December 21

Mr. Silent Guy, love you! part 1


‘Permudahkanlah segala urusan aku pada hari ini. Semoga apa yang akan aku lalui pada hari ini merupakan titik permulaan untuk aku dengan dia. Biarlah apa orang nak kata tentang aku nanti, yang pasti aku jujur pada diri. Aku tak boleh nak tunggu lagi.. ini sahaja caranya untuk aku puaskan hati sendiri. Aatia, you can do it!’

     “Assalamualaikum, hai.. buat apa?”

     Semangat yang berkobar-kobar tadi, hilang begitu sahaja. Aatia berpeluh tiba-tiba. Suara lelaki itu kedengaran begitu dekat dengannya. Aroma wangian yang dipakai lelaki itu dirasakan begitu menusuk hidungnya. ‘Arrghh, ini semua kerja gila. Aku tak boleh buat!’

     “Waalaikumsalam.” Hanya salam yang dapat dijawabnya. Pertanyaan lelaki itu dibiarkan sahaja.

     “Awak buat apa tadi? Saya tengok awak berdiri lama. Selalunya terus masuk ke dalam. Ermm.. tunggu saya bukakan pintu untuk awak?” Sempat dia mengusik Aatia. Pintu kafe dibukakan dan dia mengalukan Aatia masuk ke dalam kafenya itu.

     “Selalunya? Awak selalu tengok saya?” soal Aatia. Tiba-tiba sahaja dia merasa begitu gembira. Lelaki itu melihatnya setiap hari. Pagi, tengah hari dan lewat petang. Tiga kali sehari. Lima belas kali seminggu. ‘Oh my God! Sukanya aku!’

     “Perempuan comel macam awak, siapa yang tak suka tengok. Awak suka curi-curi tengok saya, kan? Saya perasan.”

     Gulp! Aatia sudah mahu pengsan. Kelakuannya dapat dihidu lelaki itu. Adakah perasaannya turut diketahui. Aatia mengetuk-ngetuk dahinya. Malu dengan kelakuan di luar sedarnya sehingga dapat dikesan lelaki itu.

     “Nama awak? Saya Khairi Muslim. Awak boleh panggil saya Abang Khai. Rasanya saya tua dari awak beberapa tahun.” Lelaki itu memperkenalkan dirinya buat pertama kali sepanjang dua tahun mengenali Aatia yang suka makan di kafenya.

     “Sa.. ya.. Aatia. Aii.. Aiin.. Aiin Aatia..”

     “Ain Aatia?”

     Aatia mengangguk laju namun menggeleng kemudiannya. “Aiin. Double ‘i’. bunyi lebih kepada Aiyin.”

     “Cute names. Macam orangnya juga!” puji Khairi. “Duduklah. Nak makan apa? Macam biasa?”

     “Biasa? Abang Khai tahu apa yang saya selalu makan?”

     “Tahu.” Khairi senyum mesra. Begitu ramah melayan Aatia.

     Aatia tidak keruan. Senyuman lelaki itu benar-benar membuatkan darahnya mengalir laju dan tidak sekata. Dadanya berombak kencang membuatkan nafasnya terputus-putus. ‘Mimpikah daku?’

     “Tunggu sekejap ya. Abang siapkan makanan untuk Aatia.”

     ‘Boleh pengsan tak?’ Aatia benar-benar sudah gila. Khairi membahasakan dirinya sebagai abang dan itu sahaja telah membuatkan dia mahu pengsan. Lelaki itu memang cukup ciri-ciri lelaki idamannya. Tinggi, tegap, kacak, berkerjaya dan.. romantik.

     Tepat jam 9 pagi, kelihatan pelanggan lain masuk ke dalam kafe. Kebiasaannya memang begitu. Seawal jam 9 pagi, kafe milik Khairi akan dipenuhi dengan pekerja-pekerja syarikat yang berdekatan untuk menikmati sarapan. Termasuk Aatia. Cuma, dia akan tiba lebih awal supaya dapat bertemu dan dilayan oleh Khairi sendiri.

     Aatia bangkit setelah habis menjamah makanannya. Dia menuju ke kaunter bayaran. Ketika itu, Khairi tidak kelihatan di mana-mana. “Berapa dik?”

     “Errm.. abang Khai cakap untuk akak, free. Dia belanja akak hari ini.”

     “Isy, buat lawak pula. Berapa.. macam biasa, kan?” Aatia menyelongkar beg duitnya.

     “Tak, tak macam biasa. Sebab, hari ini free. Akak tak perlu bayar. Free.”

     Budak lelaki yang memakai tag nama Naim dipandang. “Awak ni serius ke? Nanti bos awak marah.”

     “Tak, betul. Saya tak tipu. Abang Khai cakap, untuk akak pakai skirt pink, baju biru dan tudung pink tu.. free of charges. Serius! Sumpah!” Naim mengangkat tangan kanannya di paras dada. Dia senyum.

     “Okeylah. Lain kali jangan main sumpah. Sampaikan ucapan terima kasih pada bos, ya?”

     Naim mengangguk.




“Aiin Aatia!!!”

     Tercampak pen yang dipegang Aatia sebaik sahaja mendengar suara Tan Sri Fadhil menjerit. Dia membetulkan duduknya dan mendongak memandang Pengarah Urusan syarikat itu. Terkebil-kebil dirinya bila Tan Sri Fadhil menggeleng sambil melepaskan tawa. “Isy..”

     “Mesyuarat ditangguhkan. Kelihatannya, ada ahli lembaga yang sibuk berangan!” gumam Tan Sri Fadhil dan disambut dengan gelak tawa.

     “Papa!” getus Aatia. Geram diusik papanya.

     “Tia kenapa? Dari awal sampailah habis mesyuarat, termenung je. Berangankan apa? Nak kahwin?”

     “Kahwin tu.. macam jauh lagi. Bercinta kut!” sahut Aatia bersahaja. Dia tersengih-sengih. “Papa tak kisahkan bakal menantu papa tu kerja apa. Asalkan dia ada kerja.”

     Tan Sri Fadhil memandang wajah anaknya. Terkejut dengan pertanyaan Aatia. Pertama kalinya dia mendengar anak gadisnya sebegitu serius bertanya. “Kenapa? Bakal suami anak papa ni, kerja apa? Mekanik?”

     Laju Aatia menggelengkan kepalanya. “Dia buka kafe.”

     “Ooh.. Khairi Muslim?” telah papanya membuatkan Aatia terlopong. “Kamu tahu tentang dia? Kisah silam dia?”

     “Tentang apa? Tia tak tahu apa-apa tentang dia. Dua tahun Tia skodeng, tapi.. tak dapat apa-apa. Dia pendiam.”

     “Dua tahun?” Aatia mengangguk. “Tak dapat apa-apa?” Sekali lagi Aatia mengangguk. “Anak papa ni, memang tak ada skil nak menghendap.”

     “Tia mengaku. Baru pagi tadi, Tia tahu nama dia. Khairi Muslim. Tua beberapa tahun dari Tia.”

     “Dia sebaya abang long kamu!” Tan Sri Fadhil menantikan reaksi dari Aatia.

     “35 tahun? Itu bukan beberapa tahun, itu 10 tahun!”

     “Dia pernah berkahwin.” Aatia mengeluh panjang. Kecewa bunyinya. “Papa sebut pernah. Bukan dah!”

     “Samalah konsepnya. Dia suami orang.”

     “Tia, Tia.. dia duda. Isteri dia, meninggal. Kemalangan.”

     “Wow, ada can nak pikat.”

     Tan Sri Fadhil menepuk-nepuk bahu Aatia. “Budak mentah macam kamu? Dia pandang ke? Papa ada dengar sebelum ni dia pernah menolak seorang perempuan berusia 29 tahun. Seorang perempuan yang sangat berkerjaya dan mempunyai segalanya.”

     “Kenapa?”

     “Sebab perempuan tu tak dapat terima anak dia.”

     “Abang Khai sudah ada anak?”

     “Anak perempuan. 4 tahun. Namanya.. Qalisya.”

      “Mesti comel. Tapi.. Tia betul-betul suka abang Khai!”

     “Papa tak akan halang anak papa. Kamu rasa dia yang dapat bahagiakan kamu, pergilah dapatkan dia. Tunaikanlah impian kamu. Papa tak kisah.”

     Cuppp! Satu kucupan singgah di pipi papanya. “Thanks pa! I love you!” ucapnya. Dia memang manja dengan Tan Sri Fadhil serta kedua abangnya. Abang longnya, Rafiq amat melindunginya dan sentiasa menjaga dirinya walau di mana sahaja berada. Abang ngahnya pula, Irham sentiasa menghabiskan masa bersamanya daripada kekasih. Mereka berdua sanggup melakukan apa sahaja demi membahagiakan Aatia.

*****

Khairi berlari mengejar Qalisya yang sudah jauh meninggalkannya. Terkedek-kedek anaknya cuba menjauhkan diri agar tidak dapat ditangkap Khairi. Ketawa yang keluar dari bibir kecil anaknya mengundang kepuasan hati Khairi di hujung minggu. Berbaloi dia membawa Qalisya bercuti di pantai. Sekurangnya, dapat merelakskan diri dan menghabiskan masa bersama Qalisya.

     “Baba tak dapat kejar Isya. Yeay! Yeay!”

     “Kalau baba dapat tangkap Isya.. baba gigit pipi Isya!” usiknya membuatkan Qalisya semakin laju berlari. Sesekali dia terjatuh di atas pasir pantai dan kembali berdiri. Dia lari walaupun lututnya sakit. Khairi hanya tergelak melihat anaknya jatuh terduduk. Laju dia mendapatkan Qalisya. “Baba dapat tangkap Isya.. Isya kalah..”

     Kedengaran perlahan Qalisya bersuara. penat barangkali. “Mari baba tengok lutut Isya. Asyik jatuh je.”

     “Isya nak mandi! Jom mandi!” jerit Qalisya gembira melihat ombak yang mengenai kakinya. bajunya sudah basah. “Baba, mandi. Jom mandi.”

     Khairi membiarkan sahaja Qalisya bermain air di tepi pantai itu. Dia tidak perlu risaukan anaknya. Qalisya tidak akan main jauh dari situ. Namun, dia tetap memerhati anaknya agar keselamatannya terjamin. Sesekali dia terjerit kecil bila Qalisya merenjiskan air laut kepadanya. “Isya, hati-hati. Nanti ada ketam gigit kaki..”

     “BBQ!” sahut Qalisya sambil melompat-lompat. Rambut kerinting paras bahunya kelihatan beralun dan mata bundar Qalisya kelihatan bercahaya. Begitu gembira Qalisya sepanjang hari itu. “BBQ, BBQ! Ketam BBQ!”

     “Isya nak makan BBQ ke?”

     “Nak!”

     “Isya mandi. Malam nanti, baba bawa Isya makan BBQ.”

     “Yeay.. yeay..” Qalisya benar-benar seronok bermain air. Tidak putus-putus jeritan kecilnya.

     Khairi diam memerhati anaknya bermain. Wajah Qalisya mirip Medina, arwah isterinya. Begitu mirip. Malah, rambut kerinting dan bibir kecil Qalisya begitu iras Medina. ‘Dina, kalau Dina masih hidup. Tentu Dina dapat lihat betapa Isya gembira dapat bermain air. Perangainya begitu mirip Dina. Segalanya.. begitu mirip Dina..’

     “Eh.. adik, nak ke mana tu?” jeritan seseorang mengganggu lamunan Khairi. Dia memandang Qalisya yang mengejar bola di atas air.

      “Qalisya!” Khairi terjerit lantas mengejar anaknya. Mujur dia sempat mendapatkan anaknya itu sebelum ombak datang menghanyutkan Qalisya. “Isya.. baba cakap apa tadi.”

      “Bola.. nak ambil bola!”

      “Kenapa tak panggil baba..”

     “Sorry. Isya janji tak buat baba risau lagi.”

     Khairi melepaskan keluhan panjang. Kedua belah pipi Qalisya dicium. Anaknya dibawa ke darat. Dia mendapatkan gadis yang menjerit tadi. Ingin mengucapkan terima kasih. “Cik..”

     Gadis yang hanya memakai palazzo hitam dan blaus putih itu memusingkan tubuhnya. Bulat matanya memandang Khairi. “Abang Khai?”

     “Aatia?”

     “Err.. buat apa di sini?

     “Abang bercuti dengan anak abang. Kasihan dengan dia, lama tak habiskan masa dengan abang.”

“Ooh, ini anak abang?” Khairi mengangguk. Aatia pula tersenyum manis lantas pipi gebu milik Qalisya dicubit lembut. “Comelnya. Nama siapa?”

“Isya..” sahut Qalisya manja. Malu diperlakukan sebegitu oleh Aatia.

“Berdua je?”

Khairi mengangguk lagi dan tersenyum. Dia memandang sekeliling. “Tia datang seorang juga ke?”

“A’ah. Tia ada konferens tadi. Dah habis. Nak ambil angin kat tepi pantai.”

“Kalau macam tu, Tia sudi temankan abang dan Isya BBQ malam ni. Isya dari tadi jerit nak makan BBQ.”

“Ketam BBQ!” gumam Qalisya dengan nada merengek. Comel sahaja dia melentokkan kepalanya di bahu Khairi.

“Err.. saya tak boleh rasanya. Lagipun, nanti dah lewat sangat. Saya tak berani drive malam-malam.”

“Stay satu malam lagi, Tia. Abang tanggung.”

“Hah?”

“Anggap ia balas budi. Tia dah selamatkan anak abang tadi.”

“Saya jerit je. Nak tolong sampai masuk air.. saya..”

Khairi mengeluh panjang. “Dah, dah.. pukul 8. Di sana. Pondok tu. Abang dan Isya akan tunggu Tia. Jumpa nanti!”

Aatia tergamam. Kata putus Khairi sangat pantas untuk dicerna. Lelaki itu terus sahaja melangkah pergi tanpa meminta jawapan darinya. “Macam mana nak join mereka BBQ. Aku tak makan seafood! Alergik! Niaya aku! Aduhai.. berharap jelah ada ayam atau ikan!”




Aatia hanya berseluar sukan dan mengenakan baju yang baru dibeli di Pulai Tioman. Untuk melindungi tubuh dari angin malam, dia menyarungkan baju panas yang dibawanya. Sejenak, Aatia mencuri pandang ke arah sekumpulan remaja yang sedang berkumpul mengelilingi unggun api sambil memetik gitar. Nyanyian berkumandang kemudiannya mengikut petikan gitar. Suasana sepi malam menjadi begitu indah untuk dihayati sambil mendengar nyanyian mereka. nyanyian puisi yang syahdu.

     Cuitan di bahu membuatkan Aatia pantas berpaling. Dia senyum menyapa lelaki itu. Tertawan dirinya melihat Khairi yang hanya memakai seluar sukan dan baju lengan panjang mengikut bentuk tubuh. Nampak segala otot-otot yang ada pada Khairi. ‘Arhh, betapa indahnya jika dapat berada dalam dakapan dia.’

     “Aatia, buat apa di sini?” sapa Khairi.

     “Saya..”

     “Sudah jam 9.30. you late. Tapi abang bersyukur jugalah yang Tia datang. Takut pula kalau ada perkara lain yang menghalang Tia.”

     “Err, sudah dijemput. Kenalah datang.”

     “Jom ke sana. Isya pun dah berbunyi tanya abang mana Tia.”

     Mereka berdua beriringan menuju ke pondok. Aatia hanya mendiamkan diri, begitu juga Khairi. Masing-masing tidak tahu mahu bercakap mengenai apa. Qalisya berlari ke arah mereka bila semakin menghampiri ke pondok. “Aunty.. jom!” Tangan Aatia digenggam lantas ditarik menuju ke pondok. Khairi ditinggalkan seorang diri.

     ‘Aik, lain pula perangai Isya kali ini. Selalunya susah sangat dia nak rapat dengan orang lain. Kenapa dengan Aatia, dia macam ni?’ Khairi tertanya-tanya. Dia memandang gelagat Qalisya yang sibuk mengarahkan Aatia duduk dan lincah anaknya itu melayan Aatia. Gelagatnya tidak ubah seperti sudah mengenal Aatia sebelumnya. “Dina, kenapa dari jauh.. abang lihat dia seperti Dina?”

     “Baba!! Cepatlah datang sini!!” jerit Qalisya membuatkan Khairi berlari mendapatkan anaknya. Qalisya didukungnya. “Isya nak ketam.”

     “Lil, ketam tu dah siap bakar ke?”

     “Dah siap, bos. Ni..” Kalil menghulurkan sebuah piring kecil yang berisi dua ekor ketam bakar kepada Khairi. Piring terus bertukar tangan bila Qalisya sudah duduk di tempatnya.

     “Tia, awak nak makan apa-apa tak? Udang? Sotong? Ketam?”

     “Saya.. macam mana ya nak cakap.. erm.. sebenarnya, saya tak makan seafood. Saya ada alergik.” Aatia tersengih malu. Khairi pula sudah kelihatan serba salah. “It’s okay. Saya tengok jelah abang Khai dengan Isya makan sambil berbual.”

     “Lil, ambil ikan atau ayam,” arah Khairi.

     “Okey, bos.” Kalil terus berlari menuju ke restoran resort.

     Pandangan mata Aatia mengekori langkah Kalil dengan seribu tanda tanya. “Siapa dia tu? Kenapa dia panggil abang khai bos? Abang Khai ada kafe di sini juga ke?”

     Khairi melabuhkan punggung di sebelah Aatia. Dia memandang Aatia dengan senyuman mesranya.

     ‘Aihh, ni tak boleh jadi. Kenapa nak duduk sebelah aku. Perlu ke pandang aku macam tu dengan senyuman mesra. Isy, tak keruan aku macam ni.’

     “Nama dia Kalil. Tetamu resort, biasalah.. semua nak dipanggil bos. Abang ada kafe kat sini dulu. Tapi dah lama tak beroperasi. Sebab tu abang suka bercuti di sini. Kebanyakkan pekerja resort ni kenal abang. Senang sikit. Isya pun ada orang yang boleh tengokkan kalau abang nak ke mana-mana.”

     “Ooh. Pekerja resort ni.. memang mesra. Sopan..”

     Khairi tidak membalas pujian Aatia mengenai pekerja-pekerja resort. Dia bangkit setelah melihat kelibat Kalil yang tiba bersama sebekas isi ayam. “Wait a minutes. Let me cook this first!”

     “Err.. ya..”

*****

Khairi Muslim mengelap pintu kaca kafenya. Hatinya terusik setelah seminggu ketiadaaan Aatia yang sering datang ke kafe tersebut. Dia menoleh ke belakang melihat Qalisya yang masih lemah. Demam merindui Aatia sebenarnya. Sejak pertemuan mereka di Terengganu beberapa hari yang lalu, Qalisya sering mimpikan Medina. Bila terjaga tidurnya, dicari pula Aatia. Sayu dirinya melihat Qalisya yang begitu dahagakan kasih sayang seorang ibu. Argh… jiwanya sakit.

     “Isya, aunty Tia tak datang kut hari ini.”

     “Baba telefonlah aunty. Cakap Isya nak jumpa.”

     Bibir diketap. Tidak tahu mahu beralasan apa. Dia tiada nombor telefon Aatia. Bagaimana dia mahu menghubungi Aatia. “Baba..”

     Qalisya mencebik. Dia senyap tidak bersuara sehingga tangisnya bercucuran di hadapan Khairi Muslim. Anaknya itu benar-benar merindui Aatia. “Okey, okey.. baba cuba call aunty. Sabar ya.”

     “Sekaranglah..”

     Sebuah keluhan panjang dilepaskan Khairi Muslim. “Baba tak ada nombor telefon aunty Tia.”

     Langsung Qalisya melompat turun dari atas kerusi dan menuju ke arah Naim. Merajuk dengan Khairi Muslim sebenarnya.



   
Qalisya terus berlari ke biliknya meninggalkan Khairi Muslim di ruang tamu. Perang dingin sudah diisytiharkan sejak pagi tadi. Sepatah perkataan tidak diluahkan kepada babanya. Mahu minum atau makan, dia akan meminta pada Naim. Sehelai kertas diambil lantas ditulis sebaris ayat. Terkedek-kedek dia berlari ke luar bilik lalu menampalnya di hadapan pintu bilik. Kelibat Khairi Muslim tidak diendahkan.

     “Isya..”

     Tupp!!

     Cepat-cepat Qalisya menutup pintu biliknya.

     Mengeluh perlahan dibuatnya. Khairi Muslim berdiri di hadapan bilik anaknya. Kertas yang ditampal Qalisya diambil. Tersenyum lucu melihat tulisan anaknya di atas lembaran kertas. “Jangan ganggu Isya. Isya tak nak cakap dengan baba. Nanti letak susu dengan coco krunch kat depan pintu je. Byee.”

     “Mengada betul budak ni. Tak ubah macam Dina bila merajuk.”

*****

Aatia melabuhkan punggung di salah sebuah kerusi. Sengaja dia memilih sudut yang agak tersembunyi dari pandangan. Dia mahu menghabiskan masa di kafe tersebut dan menikmati waktu lapangnya.

     “Akak nak makan apa kali ini?” soal Naim.

     “Hurmm.. spaghetti cheese. Kemudian, air jus tembikai.”

     “Itu je?”

     “Kalau saya nak apa-apa, nanti saya order.”

     Naim mengangguk. Dia berlalu pergi. Langkahnya laju masuk ke bahagian dapur mencari Khairi Muslim. Kemunculan sememangnya dinantikan bosnya itu. Telah dipesan beberapa kali. Jika Aatia datang, perlu diberitahu kepadanya dengan segera. Andai kata dia tiada di kafe, minta Aatia meninggalkan nombor telefon. Semuanya, kerana mahu memenuhi permintaan Qalisya.

     Di suatu sudut kelihatan Khairi Muslim sedang memujuk Qalisya bersarapan. Anaknya masih murung dek terlalu rindu dengan Aatia. “Sayang baba makan dulu. Nanti baba pergi cari aunty Tia. Baba janji.. Isya makan ya?”

     “abang Khai!”

     Khairi Muslim bangkit dari duduknya. Dia memandang Naim dengan renungan lemah. “Ada apa Naim?”

     “Kak Tia ada kat depan.”

     “Serius?”

     Naim mengangguk laju. “Dia order spaghetti cheese.”

     “On the way.” Ceria suara Khairi Muslim kemudiannya. Dia memandang Qalisya. “Isya makan cepat. Baba bawa Isya jumpa aunty Tia. Baba tak tipu. Cepat makan..”

     Tanpa berlengah, Khairi Muslim menyediakan makanan yang dipesan Aatia. Semangatnya yang hilang sejak beberapa hari yang lalu bangkit dengan berkobar-kobar. Sempat dia menjeling Qalisya yang menyentuh makanan dihadapannya. Lega hati seorang ayah miliknya.

     “Isya, jom jumpa aunty Tia.”

     Qalisya melompat turun dari kerusinya. Dia terus mendapatkan Khairi Muslim dan menggenggam tangan babanya. “Jom, jom..”
    



“Spaghetti cheese untuk Tia.”

     Aatia memandang ke hadapan. Terkejut bila Khairi Muslim yang menghidangkan makanan untuknya. “Oh, terima kasih.”

     “Aunty!!” jerit Qalisya lantas memeluk Aatia.

     “Eh, Isya.” Aatia berpusing sedikit bagi memberi ruang kepada Qalisya. Diangkat tubuh Qalisya naik ke ribanya. Kedua belah pipi Qalisya dicium penuh kasih seumpama anak kecil itu merupakan anak kandungnya. “Aunty rindu Isya. Lama tak jumpa Isya. Erm.. Isya rindu aunty tak?”

     Tergelak-gelak Qalisya bila pipinya dicium. Geli barangkali. Dia memegang kedua belah pipi Aatia pula. “Isya rindu aunty sangat. Kenapa Aunty tak datang-datang?”

     “Sorry.. aunty kerja. Kena pergi tempat yang jauh. Sebab tu aunty tak datang. Isya tunggu aunty ke?”

     “Yalah. Hari-hari Isya tunggu aunty kat sini. Isya tak pergi rumah nenek. Nak tunggu aunty kat sini.”

Aatia mendongak. Wajah Khairi Muslim dipandang dengan kening yang bertaut. Benarkah kata-kata Qalisya. Faham dengan pandangan Aatia, Khairi Muslim mengangguk mengiyakan kata-kata Qalisya.

“Okey.. erm, Isya dah makan?”

“Dah.. makan coco crunch.”

“Nak makan spaghetti dengan aunty? Aunty suapkan.. nak tak?”

Qalisya mengangguk saja. Dia masih berada di atas riba Aatia. Selesa dalam keadaan sebegitu. “Baba duduklah situ.”

Arahan Qalisya diikuti Khairi Muslim. Dia duduk berhadapan Aatia. Seronok melihat wajah anak kecilnya yang ceria. Tidak lagi murung dan bermasam muka dengannya. Arghh, terima kasih Aatia. Sesekali dia memandang Aatia yang masih setia melayan kerenah Qalisya. Sungguh, itulah pertama kali dia melihat seorang gadis ikhlas melayan anaknya. Itulah pertama kali juga seorang gadis tidak kekok melayan seorang anak kecik dan itulah pertama kali dia begitu tertarik dengan seorang gadis tanpa perlu dia rasa ragu untuk mengenali dengan lebih rapat. Perasaan itu hadir dan sama sekali sewaktu dia jatuh cinta pandang pertama dengan Medina, arwah isterinya.

Aatia menunduk sedikit. Gementar bila dipandang Khairi Muslim. Lain benar pandangan lelaki tersebut.

“Tia suka budak-budak?”

“Suka.”

“Tapi budak-budak ni leceh. Kena layan, penuhi permintaan.. penat.”

“Mana ada. tia memang suka budak-budak. Kalau Tia kahwin, Tia mahu anak-anak ramai. Ada 10 orang anak pun sanggup!” Aatia laju menjawab dan tergelak lucu. Gelaknya mati tidak lama kemudian bila tersedar dengan siapa dia bercakap. Lelaki yang diminatinya. Terasa malu bila gelaknya lepas laku dan kemahuan mempunyai 10 orang anak terlepas ke pengetahuan Khairi Muslim.

“Bertuah teman lelaki Tia.”

‘Ya, abang Khai memang bertuah,’ sahut Aatia di dasar hatinya.

“Aunty, aunty.. nanti kita pergi jalan-jalan?”

“Isya mahu ke mana?”

“Jom pergi shopping!”

“Err, shopping? Tapi Aunty tak suka shopping.” Qalisya mencebik. “Apa kata, kita pergi main air. Isya suka main air, kan?”

“Suka, suka.. suka sangat. Pergi pantai lagi ke?”

“Tak, kita pergi mandi di Lost World. Mahu? Kalau Isya tak seronok kat sana, nanti aunty bawa Isya pergi pantai. Okey tak?”

“Yesss.. nak. Bila?”

“Esok?”

“Tia tak kerja esok?”

Aatia menggeleng. Sememangnya dia sudah mohon dua hari untuk bercuti. Penat masih menghurungi dirinya setelah beberapa hari berada di Perlis. Dia tiada rehat yang mencukupi kerana perlu memantau kerja-kerja pembaikpulihan yang begitu lambat berjalan. Kekurangan pekerja memaksanya untuk memantau para pekerja dari mencuri tulang dan mengamalkan kerja sambil lewa. “Abang Khai tak kisah ke kalau Tia bawa Isya ke Perak.”

“Tak, abang yakin Tia akan jaga Isya dengan baik.”

“Terima kasih.”




Kereta diberhentikan di hadapan sebuah rumah teres dua tingkat. Aatia mengeluarkan sekeping kertas kecil yang tercatat alamat rumah emak Khairi Muslim. Dia turun setelah yakin alamat yang diberikan sama dengan nombor rumah tersebut.

     Salam diberi dan tidak lama kemudian seorang wanita berusia lingkungan 60-an keluar dari dalam rumah. Langkahnya diatur ke pintu pagar. “Tia ke?”

     Aatia mengangguk. “Mak cik ni emak abang Khai ke?”

    Wanita itu senyum lantas mengajak Aatia masuk ke dalam rumah. “Duduklah dulu. Tia sedang mandi. Khairi pun ada. tunggu sekejap ya. Mak cik bancuh air..”

     “eh, tak perlulah. Saya dari rumah, baru bersarapan. Mak cik duduklah dengan saya dulu.”

     Mereka berdua melabuhkan punggung. Kelibat Qalisya dari sebuah bilik menghalang Aatia untuk memulakan perbualan dengan emak Khairi Muslim. “Aunty baru sampai?”

     Hanya anggukan kecil diberikan Aatia seraya membantu Qalisya mengeringkan rambutnya. Comel benar anak kecil itu dengan tuala yang melilit tubuh dan sehelai tuala kecil di kepala. Terasa mahu mencubit dan menggigit manja Qalisya ketika itu.

     “Habis basah baju aunty. Isya ni, nakalnya!” bebel wanita yang duduk di sebelahnya.

     “Tak apalah, mak cik. Memang perangai budak-budak macam ni. Dah biasa..”

     Khairi Muslim keluar dari bilik bersama pakaian Qalisya. Dia menghampiri Qalisya yang sudah berada di atas riba Aatia. Tanpa diduga, dia melutut di hadapan Aatia. Begitu dekat tubuhnya dengan Aatia. Dia mahu segera memakaikan baju ke tubuh anaknya agar tidak kesejukkan. “Isya, pakai seluar dulu.”

     Qalisya menghulurkan kakinya terlebih dahulu. Masih tidak berganjak dari riba Aatia. Selesai memakai seluar, dia mengangkat tangannya untuk memudahkan Khairi Muslim memakaikan baju untuknya. Sesudah itu dia membiarkan Khairi Muslim mengeringkan rambut serta merias rambutnya.

     ‘Ya Allah, berdebar sungguh hati aku ketika ini. Kenapalah Abang Khai perlu membuat sebegini rupa. Tidak tahukah dia aku mencintainya, dan kelakuannya ketika ini begitu menakutkan aku?’

     “Tia tunggu sekejap, ya. Abang pergi bersiap dulu.”

     “Hah? Abang Khai ikut?”

     “Ya, abang ikut Tia.”


     Aatia terdiam. pasrah. Hanya itu yang mampu dilakukannya ketika itu.


*** to be continue ***






1 comment:

eija said...

alamak awal2 lg dh best.. suka lah tia ea.. sporting btul bpak tia nie..