Saturday, December 21

Mr. Silent Guy, love you! part 2

Jauh di dasar hati Aatia, dia mahu menjerit bahagia. Jauh di dasar hati Aatia, dia mahu memberitahu seisi dunia. Jauh di dasar hati, dia sudah memasang angan-angan. Jauh di dasar hati Aatia, dia beanr-benar berharap apa yang berlaku pada hari itu menjadi kenyataan. Segala-galanya umpama sebuah mimpi yang baru dijelmakan ke dalam kehidupannya. Begitu teruja hatinya sehingga mulutnya tidak mampu berkata-kata. Berada di samping Khairi Muslim merupakan impiannya selama ini. Tidak dinafikan sudah lama dia menyimpan perasaan itu dan kini ia begitu hampir ke dalam genggaman.

     “Diam je. Marah ke sebab abang ikut?”

     “Eh, tak adalah. Tia masih penat. Itu je.”

     “Sebenarnya abang tak nak ikut. Isya ajak abang ikut sekali pula. Tak nak hampakan hati dia, jadi abang ikut je lah. Harap Tia tak kisah..” Khairi Muslim memberi alasan yang cukup munasabah agar tidak kedengaran sumbang di telinga Aatia. Mungkin agak pelik jika diberitahu kepada gadis itu bahawa dia tidak mahu berpisah dengannya walau sekejap. Ya, memang tidak masuk dek akal logik.

     ‘Tentulah aku tak kisah. Aku lagi suka dapat berduaan dengan dia. Dah macam suami isteri pun ada.’

     “Tia.. takkan dah hilang suara. Abang bosan tak ada siapa nak cakap dengan abang ni. Kalaulah abang tahu Tia akan senyap je, baik abang tinggal.”

     “Sorry, abang Khai. Tia betul-betul penat. Kalau boleh, Tia nak tidur sepanjang hari je.”

     Tidak mahu memaksa Aatia, Khairi Muslim mengangguk kecil. Biar dia memahami isi hati kecil milik Aatia agar lebih mudah untuk ditawan. Mungkin tidak sesusah mana bila dia sendiri boleh mengagak rahsia hati Aatia. Jujurnya, dia tahu Aatia mencintainya dalam diam-diam selama dua tahun. Sudah terlalu lama gadis itu memendam perasaan dan begitu juga dia yang baru mengerti rasa hati yang terpendam.

     Jika dulu, dia hanya menghargai Aatia sebagai seorang pelanggan tetap tidak kira waktu. Tapi kini, dia harus mengakui bahawa kehadiran gadis itu sentiasa dinantikan. Setiap waktu! Hatinya yang penuh dengan cinta kepada arwah Medina mulai kosong dan dia mahu mengisi hatinya kembali dengan cinta baru. Cinta kepada Aatia. Tapi dia terlalu takut. Takut untuk meluahkan segala rasa di hati. Dia bukan lelaki yang berani berkata-kata manis. Dia hanya mampu berbicara biasa dan itulah dia. Seorang lelaki yang pendiam dan pemalu.

     Sekilas dia memalingkan wajahnya memerhati Aatia. Dia tersenyum simpul. Aatia sudah nyenyak tidur. kepalanya lentok ke pintu kereta. Kedua belah kaki Aatia pula berada di atas kerusi. Begitu bersahaja gayanya tidak seperti mana-mana wanita yang dikenalinya. Kebiasaannya mereka akan menjaga tingkah laku supaya kelihatan cantik di hadapannya.

     ‘Comel..’




“Buat apa tu?” soal Khairi Muslim. Dia tertawa kecil melihat gelagat Aatia yang membetulkan tudungnya dari penyet.

     “Aduhai, habis penyet tudung ni. Dah tak cun!” komen Aatia membuatkan Khairi Muslim menyambung tawanya. Dia menghampiri Aatia dan terus menekan tudung Aatia di bahagian atas. “Hisyy, penyetlah lagi.”

     “Tak apa penyet macam tu. Abang tengok cantik je. Tak ada apa masalah pun kalau benda tu penyet.”

     “Jahat betullah abang ni.”

      Khairi Muslim tergelak. Dia menghulurkan beg pakaiaan Aatia sebelum mengambil beg pakaiannya. Qalisya yang masih tidur didukung. “Jom masuk hotel. Hari nak gelap. Risau hujan pula.”

     Aatia mengangguk sahaja mengekori langkah Khairi Muslim ke dalam Hotel Heritage. Dia sendiri tidak mengerti mengapa Khairi Muslim memilih untuk menginap di hotel tersebut sedangkan terdapat sebuah hotel berdekatan dengan Lost World.

     “Dua bilik.”

     Pandangan pelik dilemparkan kepada Khairi Muslim. Gadis yang bekerja di bahagian kaunter tersebut memandang Aatia di sebelah Khairi Muslim. “Dua? Encik dan..”

     “Saya pengasuh anak dia.” Aatia senyum. Sekadar menghuraikan kekusutan di dalam kepala gadis tersebut. Sesiapa sahaja akan rasa hairan bila berlaku situasi sebegitu. Mereka tidak ubah seperti sepasang suami isteri. Jadi, sudah tentu kedengaran pelik bila meminta dua bilik berasingan.

     Selesai urusan pendaftaran masuk, mereka berdua naik lif. Qasliya masih lena dibuai mimpi. Sungguh 
selesa berada dalam dakapan Khairi Muslim membuatkan dirinya tidak berganjak.

     “Lepas maghrib, kita keluar. Kita jalan-jalan. Abang nak cari baju mandi untuk Isya.”

     “Oh, okey.” Aatia masuk ke dalam bilik yang bertentangan dengan bilik Khairi Muslim. Dia terus berbaring di atas katil sebaik sahaja masuk ke dalam bilik. Tubuhnya benar-benar kepenatan walaupun bukan dia yang memandu kereta. Dia tersenyum kemudiannya. ‘Lepas ni, pergi shopping dengan Abang Khai. Yahooo!’

*****

Bersama sisa kantuk, Aatia mengagahkan diri untuk turun bersarapan bersama Khairi Muslim dan Qalisya. Sembab wajahnya di awal pagi tersebut membuatkan Khairi Muslim tidak habis mengusik dirinya. “Silap hari bulan, ada orang yang masuk ke dalam kolam ikan itu nanti.”

     “Kenapa pula? Siapa yang nak masuk ke dalam kolam tu. Kecillah!”

     “Yalah, mata macam melekat je. Tak boleh nak dibuka. Salah jalan, masuk ke dalam kolam ikan. Free show hari ini!” ujar Khairi Muslim.

     Aatia yang masih gagal memahami terangguk-angguk mengiyakannya. Dia bangkit untuk mengambil makanan kemudiannya dan sewaktu dia mahu menyeberangi kolam ikan, dia hampir terjatuh ke dalam. Pada saat itulah dia tersedar kata-kata Khairi Muslim dituju kepadanya. Kepalanya digeleng-gelengkan sebelum melangkah berhati-hati untuk mengambil makanan.

     “Tia hampir jatuh masuk ke dalam kolam.”

     “Macam pernah dengar je..” Khairi Muslim tersengih bila Aatia menjegilkan matanya. “Lain kali hati-hati.”

     Aatia mengangguk.




Beg pakaian sudah diletak di tempat yang bersesuaian. Tidak tersorok dari pandangan dan tidak begitu menonjol. Selamat tanpa perlu dikawal sepanjang masa. Di dalam poket beg tersebut haya terselit dua sebanyak RM 50. Selebihnya diletakkan di dalam lokar. Aatia sudah siap berpakaian mandi sejak tiba dan kini dia hanya menunggu Khairi Muslim bersama Qalisya menukar pakaian.

     Aatia duduk di atas kerusi sambil mengambil gambar sekitar Lost World. Terlalu banyak benda yang menarik perhatiannya. Sedang dia asyik mengambil gambar, Khairi Muslim menghampiri dengan langkah menggoda. Seluar renang paras lutut melekap di tubuhnya. Badannya pula hanya dilindungi dengan singlet berwarna hitam mengikut bentuk tubuh sasanya. Nyata, ia amat seksi.

      Qalisya yang berada dalam dukungan Khairi Muslim pula memakai seluar pendek dan baju renang kanak-kanak. Sungguh comel anak kecil itu dengan aksesori tersendiri. Gogal kecil ada di atas kepalanya.

     “Nak pergi menyelam ke, sayang?” soal Aatia seraya mencubit kedua belah pipi Qalisya.

     “Nak lindungi matalah. Nanti masuk pasir!” Qalisya menjawab pantas. Dia mengekek ketawa bila Aatia menggeletek tubuhnya pula.

     “Kita pusing-pusing area sini dululah. Lepas tu baru mandi. Kat belakang sana ada mini zoo. Isya suka binatang.”

     Cadangan Khairi Muslim tidak ditolak Aatia. Dia mengangguk bersetuju sebelum mendukung Qalisya. “Uih.. beratnya Isya ni.”

     “Yalah.. Isya makan banyak-banyak coco krunch.” Qalisya tersengih-sengih. Manja dia melilitkan kedua belah tangannya di leher Aatia.

     “Isya, kesian aunty tu. Mari baba dukung!” Khairi Muslim menghulurkan tangannya. Namun tidak diendahkan oleh Qalisya. Makin kuat rangkulannya.

     Gelagat Qalisya yang begitu manja dengan Aatia membuatkan Khairi Muslim semakin yakin dengan hatinya. Ibu baru untuk anaknya, tidak lain tidak bukan adalah Aatia. Dia tersenyum kecil. Kemesraan Aatia bersama Qalisya bukan satu kepuraan. Kebahagiaan yang terserlah di wajah Qalisya sewaktu bersama Aatia nyata tiada rekaan. Keserasian dia dan Aatia menjelaskan hubungan mereka yang mendatang. Begitu cerah. Jika dia berkahwin dengan Aatia, masa hadapan anaknya terjamin. Aatia akan menyayangi Qalisya seperti mana dia menyayanginya. Ya, dia yakin!

     “See that, Isya. Monkey!” Aatia bersuara teruja sewaktu melalui satu palang yang melintang di atas kepalanya. Di saat itu, baru dia perasan akan seekor monyet yang ada di situ. Tangannya menunjukkan ke arah monyet tersebut bagi Qalisya melihat dengan jelas.

     Tanpa diduga, Qalisya meloncat-loncat mahu turun dari dukungan. Dia mendapatkan Khairi Muslim yang 
sedang melihat arnab-arnab di dalam kurungan. “Baba, baba.. monkey. Monkey!” tangan babanya ditarik agar mengikuti langkahnya. Comel gelagatnya membuatkan Khairi Muslim tergelak lucu.

     “Tia ingat dia takut sampai lari pergi pada abang. Rupanya nak panggil abang ke sini.”

     “Isya bukannya pandai takut. Semua benda dia main aci redah je.”

     Menggeleng Aatia mendengarnya. Bahaya kalau begitu. qalisya perlu diperhatikan selalu. Jika tidak, mahu benda yang membahayakan datang menghampiri.

     Habis berpusing di dalam mini zoo mereka berjalan mengelilingi Lost World sebelum berhenti di tempat bot swan berada. Mereka mengambil angin di situ beberapa minit sebelum kembali di bawah pondok di mana beg pakaian mereka berada. Setelah puas berehat, masing-masing masuk ke dalam air. Aatia bersama Qalisya pergi ke tempat kanak-kanak manakala Khairi Muslim mahu mencuba gelongsor yang begitu tinggi. Diajaknya Aatia bersama namun ditolak mentah-mentah.

     “Tunggu abang, ya.”

     “Hati-hati ya baba!” jerit Qalisya sambil melambaikan tangan kepada babanya. Dia pula sudah terkedek-kedek masuk ke dalam air yang cetek. Terdapat pelampung di keliling pinggangnya.

     “Isya, jangan main jauh dari aunty.”

     “Okey..”

     Aatia duduk tidak jauh dari kawasan kolam. Risau jika Qalisya hilang dari penglihatan. Dia tersenyum riang melihat keletah Qalisya yang begitu teruja bermain air. Ke sana sini dia berlari. Dari jauh dia memerhati Qalisya memanjat anak-anak tangga. Mahu mencuba gelongsor kecil di situ.

     “Hai.. seorang je ke?”

     Pandangan Aatia berkalih arah. Dia memandang seorang lelaki di sebelahnya. “Awak cakap dengan saya?”

     “Ya. Dengan awak. Tiada orang lain di sini, kecuali awak!”

     “Oh.,,” Aatia kembali memerhati Qalisya. Tidak mahu memandang lelaki tersebut. Tiada lelaki yang jauh lebih tampan dan mempesonakan dari Khairi Muslim. Ya, tiada siapa. Berilah sejuta lelaki yang jauh lebih tampan dari Khairi Muslim, dia tetap memilih lelaki tersebut. Kerana lelaki yang bernama Khairi Muslim tersebut merupakan satu dari sejuta.

     “So, seorang je ke?”

     “Tak, saya datang bertiga. Dengan suami dan anak saya!” Tegas suara Aatia menjawab.

     Lelaki tersebut memanjangkan lehernya melihat sekeliling. Dia tersenyum. “Saya hanya nampak anak awak sahaja. dari tadi saya memerhatikan awak.”

     “Kalau dari tadi awak memerhatikan saya, sudah tentu awak tahu saya datang dengan siapa. Saya datang bertiga. Bersama suami dan anak saya!” Pandangannya  masih tidak berkalih.

     “Sombong.”

     Aatia senyap tidak bersuara. biar dikatakan sombong dari dia dikatakan gedik mengada-ngada menghimpit seorang lelaki. Biar dia sombong dari dilihat sebagai gadis tidak bermoral.

     Lelaki tersebut masih tidak berganjak. Dia masih cuba mengajak Aatia berbual walaupun tidak dilayan. Dia masih tidak mempercayai akan kata-kata Aatia. Sewaktu dia tiba pandangannya sudah menangkap imej Aatia berseorangan bersama seorang anak kecil. Tiada sesiapa. “Kalau benar awak dah kahwin, tunjuk pada saya cincin perkahwinan awak.”

     “Saya tak pakai. Risau hilang.” Ringkas jawapa diberikan oleh Aatia.

     “Suami awak ke mana?”

     ‘Manalah pula abang Khai ni?’ bisik hati Aatia. Kepalanya sudah berpusing-pusing menjawab setiap satu soalan lelaki tersebut. Pelik dirinya dengan sikap lelaki tersebut. Begitu beria mahu berkenalan dengannya seperti tiada lagi gadis di sekitar situ.

     “Sayang.. mana Isya? Tak nampak pun..” Khairi Muslim tiba-tiba muncuk entah dari mana. Dia terus duduk di sebelah Aatia. Begitu rapat sehingga tiada jarak antara mereka. tangannya dilabuhkan di atas bahu Aatia sekadar mahu melihatkan hubungan mereka yang serius. Timbul rasa cemburu di benaknya melihat lelaki yang berada di sebelah Aatia. Entah apa yang dibualkan mereka berdua sewaktu ketiadaannya.

     “Ada di sana tu, bang. Seronok dia main air.” Aatia serba tidak kena. Situasi yang dialaminya begitu janggal. Berada begitu dekat dengan Khairi Muslim membuat dirinya menggigil. “Abang dari mana?”

     Tuala kecil yang dililit di tengkuk Khairi Muslim dicapai. Sengaja dia membuat aksi mesra dengan mengelap muka Khairi Muslim yang basah. “Abang dari kolam air panas. Nak cuba tak?”

     “Nanti-nantilah. Isya siapa nak tengok..”

     Khairi Muslim mengangguk. Sejenak, dia memandang ke arah lelaki tersebut. Kelihatan lelaki tersebut mula panas punggung dan tidak lama kemudian beredar pergi. “Dia nak apa?” soal Khairi Muslim seraya menjarakkan dirinya dari Aatia. Gementar dirinya berada terlalu dekat dengan gadis itu. tidak betah!

     “Dia nak berkenalan dengan Tia.”

     “Tia mahu? Nampak hensem lelaki tu.”

     “Memanglah hensem. Tapi tak sehensem abang!” jawab Aatia pantas. Dia tergamam bila sedar sudah terlepas cakap. Dia memandang Khairi Muslim dengan mulut terlopong. “Maksud Tia.. maksud Tia..”

     “Apa yang Tia cakap lagi dengan dia?”

     “Tia dah ada suami dan anak..” Perlahan suara Aatia mengakui apa yang diberitahunya kepada lelaki tadi. Khairi Muslim kelihatan teruja mendengarnya.

     “Maknanya, abang bawa isteri dan ibu orang ke sini..”

     “Abang ni, jangan buat lawaklah. Tia belum kahwin dan belum ada anak lagi tau!”

     “Jadi, kenapa cakap begitu tadi?”

     “Nak selamatkan dirilah.”

     “Ooh.. kiranya, abang ni suami Tia dan Isya tu anak Tia?”

     Aatia mengangguk kecil. Malu benar dirinya ketika itu. “Abang marah?”

     “Tak!”

     “Baguslah.”

     “Abang tak marah.. kalau..”

     ‘Isy, nak bersyarat pula ke?’ Aatia memandang Khairi Muslim dengan pandangan ingin tahu. Apa yang mahu diminta lelaki itu darinya.

     “Jadi yang halal untuk abang?” pinta Khairi Muslim tanpa berselindung.

     Macam percaya tidak percaya Aatia mendengarnya. Dia menggeleng-gelengkan kepalanya bagai menghapuskan segala bayangan di kepalanya. Matanya dipejam celikkan mahu memastikan dirinya baru bangun tidur. dia membuka kelopak matanya sebelum yakin apa yang didengarinya sebentar tadi adalah benar.

     Dia berdiri. “Abang.. jangan mai-main!”

     “Tak, abang tak main-main!”

     Bibir diketap rapat. Begitu kalut dirinya. Teruja mendengar permintaan Khairi Muslim. ‘Jadi yang halal untuknya.. ya Allah, bukankah ini yang aku mahukan?’

     “Tia.. kita bincang lagi lepas balik KL. Boleh?”

     “Kenapa tiba-tiba?”

     “Abang mula sukakan Tia. Sukar untuk abang akuinya. Lagipun abang bukan seorang lelaki yang bijak berkata-kata manis. Abang mahukan seorang isteri yang boleh menjaga abang dan anak abang. Semakin lama abang mengenali Tia, abang terpaksa akui bahawa Tia merupakan orang yang paling sesuai. Abang sukakan Tia, begitu juga Isya.”

     “Sejak bila?”

     “Sejak kali pertama abang menegur Tia di hadapan kafe dulu. Selama Tia selalu datang ke kafe abang, bukan abang yang tegur Tia. Maksud abang secara normal. Err.. selain dari meminta pesanan dari Tia.”

     Tertawa Aatia mendengarnya. Benarkah apa yang didengarinya? Pada kali pertama dia mahu mencuba nasib berkenalan dengan Khairi Muslim, lelaki itu turut mencuba berkenalan dengannya? Dengan menegurnya terlebih dahulu?

     “Masa itu, abang mahu tahu nama Tia. Untuk langkah pertama mengenali Tia.”

     “Lagi?”

     “Kita sambung lepas kahwin. Itupun, kalau Tia setuju berkahwin dengan abang..”

     “Tia ada rahsia mahu beritahu abang.”

     “Apa dia?”

     “Tunggu lepas kahwin..”

     “Dan.. abang terima jawapan itu sebagai ya.” Khairi Muslim memandang lama wajah Aatia yang tersipu malu di hadapannya. Dia sendiri malu dengan sikapnya. Tidak sangka dia begitu berani meluahkan perasaannya pada Aatia.

     

*** to be continue ***

macam mana cerita ni?
okey tak?
bukan cerita perigi cari timba. tapi lebih kepada, kejar apa yang kita hajati
tak semua orang akan dapat apa yang disukai kalau tak ada usaha
=)

sambungan last cerita ini akan disambung secepat yang mungkin
memang sekarang mood tlis cerpen je

oh ya, ada permintaan rupanya untuk sambung cerita pen merah pen biru.
so, akan disambung
tungguuuuuuuuuuuuu... haha.

4 comments:

Anonymous said...

comel

Anonymous said...

Ok cngt...nk lagi

baby mio said...

best.

salmi fasliena said...

nak lagi...sambung please...