Thursday, August 21

Sedetik Tidak Berubah part 2

“Aya?”

     “Abang Ziyadh?”

     Tubuh kecil Aya Sophea terus didakap Adib Ziyadh. Erat dia memeluk tubuh itu. Dia benar-benar tidak menyangka akan pertemuan tidak terduga itu. Sungguh dia merindui Aya Sophea setelah empat tahun lamanya mereka berjauhan. “Abang rindu sangat dengan Aya. SIhat?”

     “Aaa.. aa… adik sihat. Abang?” Tergagap jadinya Aya Sophea. Terkejut dengan pertemuan tersebut. Semalam Wildan Ali dan hari ini abangnya, Adib Ziyadh. Sangat tidak diduga.

     “Sihat. Bila Aya balik sini?” Timbul riak tidak berpuas hati di wajah Adib Ziyadh.

     “Aya kena cepat, bang. Kita sembang lain kali je. Boleh?”

     “No, no, abang tak nak berjauhan dengan Aya. Tell me where do you live? Ada masa abang ke sana. Okey?”

     Aya Sophea jadi serba salah. “Err.. abang, apa kata kalau kita jumpa esok. Di galeri Aya. This is my card. Ada nombor telefon dan alamat galeri. Kita jumpa esok. Boleh?”

      Kad yang dihulurkan Aya Sophea diambil. Pelik dengan sikap adiknya itu. Nampak benar yang Aya Sophea mahu melarikan diri darinya. Sesuatu tidak kena. “Abang nak tahu di mana adik tinggal. Elok ke tidak tempatnya tu, dengan siapa. Jangan tambahkan kerisauan di hati abang lagi adik. Cukuplah empat tahun yang menyeksakan abang.”

     Kepala digaru. Kata-kata abangnya mengganggu. “Aya bukan mahu risaukan abang. Tapi, jujurnya Aya tak bersedia lagi dengan orang ramai. Let me leave alone for a while. Sekarang, Aya tinggal berdua dengan kawan Aya. She’s good and very kind person. Dia kerja dengan Aya di galeri. Don’t worry, okay?”

     “No!”

     “No? For what?”

     “Nothings. Can’t you just consider with me and tell everything about your life. Now?”

     “Aya ada klien yang perlu Aya jumpa sekarang ni. Memang tak ada masa nak cerita semuanya dari A to Z, bang. That’s why Aya cakap, esok kita jumpa. Boleh?”

     “Okey. Abang tunggu di galeri esok. Jam 9 pagi.”

     Aya Sophea menghelakan nafas. Lega. “By the way, abang.. please don’t let daddy and mummy know about me. I’m not ready yet. Please..”

     Senyuman terukir di wajah Adib Ziyadh. “Abang takkan buat sesuatu yang boleh bawa Aya jauh dari abang lagi. I’m promise sayang. Jumpa esok.” Adib Ziyadh terus mencium dahi Aya Sophea. Tindakan spontannya. Barangkali dia sudah terbiasa dengan tindakan sebegitu rupa bila bersama dengan Aya Sophea. Cuma, dalam empat tahun sebelumnya, Aya Sophea tiada di dalam hidupnya.

     ‘Masalah sudah muncul. Abang Ziyadh pasti akan cuba bawa aku kembali ke villa. Errgh. Tak mungkin rasanya Wildan yang beritahu tentang aku pada abang.’



Berbakul-bakul rasa geram Aya Sophea ketika itu sebaik sahaja masuk ke dalam lobi hotel. Sangkanya dia hanya akan bertemu dua mata sahaja dengan Dato Farouk berkaitan dengan lukisannya. Tetapi tidak sebenarnya bila dia melihat lobi hotel yang penuh dengan orang ramai sedang menanti pintu dewan dibuka. Salah seorang tetamu yang sedang rancak berbual di kafe membuatkan dia menarik nafas panjang dan perlu wajah yang tenang. ‘Apa dia buat di sini?’

     “Sophea? memang awak. Saya ingat saya silap tengok tadi.” Seseorang datang menegur.

     Aya Sophea senyum menyapa. “Err, hai. Maaf, kita kenal ke?”

     “Memang saya ini kekal menjadi orang yang dibenci awak, Aya. Sampai sekarang tak kenal dan memang tak tahu nama saya.”

     “By the way, saya tak suka ayat berbelit-belit. Siapa awak?”

     “Tengku Haicarl. Remember me now? Bekas tunang a.k.a suami tidak jadi awak dulu.”

     “Ohh.. okey. Ermm.. I need to go now. Sorry..”

     Tengku haicarl menghalang langkahnya. “Cepatnya. Atau awak risau saya akan tuntut segala ganti rugi yang pernah awak buat dulu?” Aya Sophea merengus geram. “Maaflah. Saya bukan lelaki kejam yang suka buat perempuan kahwin dengan lelaki yang dia tak suka. Masa awak lari dulu, saya kahwin dengan orang lain. Saya cintakan dia, begitu juga dia.”

     “Awak ada orang yang awak cinta tapi still nak teruskan perkahwinan itu dulu.”

     “Saya terpaksa kahwin dengan awak, Aya. Sama dengan awak yang terpaksa kena kahwin dengan saya, untuk bisnes keluarga kita. Cuma, saya tak sekuat awak sehinggakan lari ke luar negara sehelai sepinggang. Saya fikir lepas kita kahwin, baru saya mahu aturkan segala rancangan untuk kita berdua. Tapi, awak lebih cepat bertindak.”

“Ucapkanlah terima kasih pada saya. Sebab saya, awak dapat kahwin dengan kekasih awak. But not for me.”

     berkerut dahi Tengku Haicarl mendengarnya. “Saya rasa awak masih ada peluang tersebut. Wildan tidak pernah berkahwin dengan sesiapa pun.”

“Tak pernah kahwin?”

Tengku Haicarl mengangguk mengiyakan. “Ya. Tak pernah kahwin.”

“Tapi..”

“It’s okay. Come. Saya nak kenalkan awak pada isteri saya.” Tengku Haicarl memegang lengan Aya Sophea lantas menarik gadis itu agar mengikut langkahnya menuju suatu sudut. Ceria wajah Tengku Haicarl berbicara dengannya mengenai rumah tangga dan kebahagiaannya bersama isteri tersayang.

Seorang wanita berjubah labuh dan berselendang ringkas menyapa dengan senyuman mesra. Dia berdiri sebaik sahaja melihat mereka berdua menghampiri. “Sophea..”

“Awak kenal saya?”

“Of course I do. Carl selalu cerita tentang awak. By the way, I’m Hannah.”

“Nice name. Sama seperti orangnya,” puji Aya Sophea. Dia tidak dapat menafikan kenyataan yang benar itu. Hannah seorang wanita yang sungguh cantik, menawan dan anggun. Wajahnya persis orang Arab. Barangkali mempunyai susur galur keturunan dari sana. “Erm.. sebenarnya saya ada hal sekarang. Tak boleh lama-lama di sini. Ini kad saya. Bila ada masa kita boleh bertemu dan berbual. Kalau awak tak kisah saya pinjam ister awak, Tengku haicarl?”

“Eh, tak kisahlah. Elok juga sebab Hannah tiada kawan rapat. Dia selalu habiskan masa di galeri je.”

“Galeri? Ada galeri juga? Saya juga ada galeri. Tapi galeri lukisan je.”

“Seriously? Nak diikutkan lebih kepada butik. Batik. Ada bahagian jualan kain, kraf berdasarkan batik. Satu bahagian pula Hannah buat galeri lukisan. Sekejap.. ini kad Hannah.”

“Kita perlu berkawan, Hannah. Tapi sekarang, I need to go. See you!”

Hannah mengangguk kecil. Mereka bersalaman, berpelukkan dan berlaga pipi. Sungguh tidak dapat diduga pertemuan tersebut mengundang kemesraan yang sukar dijelaskan. Tengku Haicarl senang hati.



“Sorry, Dato Farouk. I’m late!”

     Dato Farouk tergelak kecil melihat Aya Sophea yang termengah-mengah. Dia tidak kisah sebenarnya mengenai kelewatan gadis tersebut kerana dia sendiri terlupa mengenai pertemuan mereka berdua. “Tak perlulah nak minta maaf. Saya pun sebenarnya terlupa. Leka sangat bertemu dengan kawan-kawan lama di sini tadi. Erm.. baru sampai ke? Dari mana?”

     “Lama dah sampai sebenarnya. Saya terserempak dengan kawan lama. Berbual. Leka. Samalah situasi kita.”

     “Ya, sama. So, kita nak berbincang di mana? Celahan orang ramai atau di kafe sahaja?”

     “Saya tak kisah. Kita boleh juga berbincang sambil berjalan dalam majlis ini. Rare sikit.”

     Dato Farouk tersengih. Sejak pertama kali berurusan dengan Aya Sophea dia sebenarnya suka dengan cara gadis itu menguruskan bisnes. Bersahaja. Kelam kabut dan celotehnya yang mencuit hati membuatkan orang senang bersama dengannya. “Boleh juga. Ada makanan dan minuman free.”

     “Setuju.”


*****


Mayesha memandang seorang lelaki yang berdiri di hadapan pintu masuk galeri dengan kerutan di dahi. Dia mengerling jam di tangannya. Baru jam sembilan pagi. Galeri belum buka lagi. Ada satu jam lagi. Seperti yang tertera di hadapan pintu, galeri buka jam sepuluh. Mayesha mengangkat kedua belah tangannya dan menaikkan sepuluh jari memberi isyarat pintu hanya akan dibuka jam sepuluh pagi.

     “Sha, kenapa tercongok kat depan tu?” soal Aya Sophea sekali imbas. Dia terus masuk ke dalam pejabat.

     Tok! Tok!

     Mayesha menggigit bibirnya. Terkejut bila lelaki itu mengetuk pintu kaca tersebut. Dia menjeling lelaki tersebut yang sedang menaip sesuatu di telefon bimbitnya. Kemudian, telefon bimbit ditayangkan.

     ‘Abang Aya?’ gumamnya sendiri.

     “Ya, saya abang Aya. Adib Ziyadh!” jeritnya dari luar bila melihat gerak bibir Mayesha tadi. “Can you open this door now?”

     Pintu dibuka. “Maaf. Saya tak tahu.”

     “It’s okay. Saya nak jumpa Aya. Boleh?”

     “Bilik Aya..” Mayesha meluruskan tangannya ke bilik Aya Sophea.



Adib Ziyadh mengetuk pintu beberapa kali sebelum membuka pintu. Dia memandang Aya Sophea yang sedang duduk di sofa sambil meneliti sebuah fail. Sekilas, Aya Sophea mendongak dan memandangnya.

     “Sibuk ke?”

     “Tak adalah sibuk. Saja berpura-pura tengok fail. Cari ketenangan. Duduklah dulu.”

     “Abang tak nampak apa-apa kat luar? Lukisan.. atau..”

     “Galeri belum siap renovate. Lukisan masih ada di Perancis. Hanya ada beberapa sahaja di sini. Kami masih belum ready untuk pameran, jualan dan sebagainya. Buat masa ini, hanya perkhidmatan tembikar, barangan berasaskan pencetakkan dan pengurusan majlis yang dapat berjalan.”

     “Pencetakkan dan pengurusan majlis?” Adib Ziyadh mengerutkan dahinya. Tidak logic rasanya bisnes yang berkaitan dengan lukisan dicampurkan dengan pencetakkan mahupun pengurusan majlis. Jika Aya Sophea memang membuat perniagaan sebegitu rupa, pastinya Aya Sophea mempunyai perancangan yang teramatlah rapi.

     “Yeah. Aya uruskan bahagian lukisan dan tembikar. MAyesha uruskan segala ursniaga berkaitan pencetakkan dan pengurusan majlis. Dalam urusan tertentu kami bergabung tenaga. Contohnya, pelanggan memerlukan khidmat hantaran berasaskan tembikar. Aya uruskan. Selain itu, Aya boleh tawarkan perkhidmatan 2 in 1. Disebabkan dia menempah barangan tembikar dari Aya, kami tawarkan juga perkhidmatan mencetak kad undangan perkahwinan? Mayesha juga boleh menguruskan majlis yang akan mereka langsungkan. Cuma, perlukan kepakaran untuk berbincang dan memberi idea. Senang, kan?”

     “Interesting. Good idea.”

     “Okey.. boleh kita terus lompat ke tujuan asal abang ke sini?”

     “Kenapa tak contact abang langsung selepas lari?”

     “Hilang akal sekejap.” Aya Sophea tersengih melihat Adib Ziyadh berpeluk tubuh. Wajah abangnya berubah tegas. “Err.. masksud Aya, tak tahu nak buat apa. Rasa macam blurr..”

     “Sampai empat tahun?”

     “Aya kena rompak di Perancis. Aya tak ingat nombor sesiapa pun. ”

     Spontan Adib Ziyadh menepuk dahinya. “Kerja gila adik ni. Macam mana kalau perompak tu bunuh adik?”

     Aya Sophea mendepangkan kedua tangannya. “Relakslah, abang. Aya ada depan abang.”

     “Buat apa di sana?”

     “Sambung belajar. Buat kerja sambilan. Bina kerjaya di sana.”

     “Tempat tinggal?”

     “Err.. abang nak air?” Aya Sophea bangkit dan menuju ke bar kecil di dalam biliknya.

     “Kenapa ubah topik, Aya? Ada sesuatu yang mahu disembunyikan dari abang?”

     “Kopi atau teh?”

     “Aya..”

     “Oh, abang minum kopi. Tak letak susu, hanya dua ketul gula. Kan? Aya ingat lagi. Erm.. siap!”

      “Aya tahu abang boleh upah penyiasat untuk siasat kehidupan Aya di Perancis?”

      Cawan berisi kopi diletakkan di atas meja. Aya Sophea duduk di hadapan Adib Ziyadh. “Aya tinggal dengan seorang lelaki di sebuah pangsapuri. Dia selamatkan Aya selepas kena rompak. Dia dari Malaysia dan Aya bergantung hidup dengan dia selama empat tahun.”

     “Adik tahu tak berduaan dengan orang..”

     “Ya, Aya tahu. Aya kenal dosa pahala abang. That’s why.. kami..”

     Adib Ziyadh tidak senang duduk. Dia menantikan penjelasan Aya Sophea.

     “Kami kahwin.”

     Berat keluhan Adib Ziyadh mendengarnya. Tidak percaya dengan penjelasan Aya Sophea. Mana mungkin adiknya berkahwin dengan lelaki yang tidak dicintainya hanya kerana mahu mendapatkan tempat tinggal. Aya Sophea hanya cintakan Wildan Ali. Ya, hanya wildan Ali. “Wildan?”

      “Aya sudah lupakan dia, abang.”

      “Kenapa? Wildan sampai sekarang masih menunggu adik pulang. Mudahnya adik lupakan dia.”

      “Mudah? Abang kata Aya mudah lupakan Wildan? Habis Wildan? Begitu mudah mengikut semua kata-kata daddy. Tinggalkan Aya keseorangan. Paksa Aya kahwin dengan pilihan keluarga. Dia langsung tidak cuba halang. Siapa yang mudah melupakan?”

      “Aya sanggup ambil risiko kahwin dengan lelaki yang baru Aya kenal?”

      “Dia lelaki yang baik, abang. Terima Aya yang macam gelandangan. Jaga dan rawat Aya selama sebulan. Tak sekalipun dia cuba ambil kesempatan dari Aya sehinggakan dia sanggup tidur di luar rumah bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini terjadi. Dia jaga maruah Aya. For your information, he’s a doctor.”

     “Daddy sudah terima Wildan, Aya..”

     “Sudah terlambat..”

     Wajah Aya Sophea bersahaja sewaktu menyatakannya. “Adik betul-betul sudah lupakan Wildan?”

      “Ya, abang. Aya tak cintakan dia lagi. Aya cintakan suami Aya, Syed Zhafran.”

      “entah kenapa abang sukar untuk percaya.”

      “Percayalah abang. Jika empat tahun yang lalu, Wildan sanggup melawan dan menghalang rancangan daddy, Aya sanggup menanti dia. Tapi, apa yang Aya dapat. Wildan jauhkan diri dari Aya hanya tidak mahu Aya bantah.”

     “Aya bahagia dengan dia?”

     “Kami bahagia, abang. Dia cukup sempurna.”

     “Di mana dia?”

     “Masih di Perancis. Dia tak dapat pulang sekali dengan Aya.”

     Adib Ziyadh meraup wajahnya. Lega hatinya setelah mendengar segala penjelasan adiknya. Cukup sekadar dia tahu Aya Sophea bahagia dan gembira. Dari cerita tentang hati adiknya, dia menukar topik kepada perniagaan yang dijalankan Aya Sophea.